Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 115 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Co je a není košer v lexikografii. K problematice jednoho církevního termínu
Dvořáková, Žaneta
Hebrejský výraz košer se dostal do češtiny prostřednictvím židovského sociolektu/etnolektu. Jedná se původně o náboženský termín označující to, co je rituálně čisté a vhodné. Vedle nesklonného adjektiva a adverbia košer je ve slovnících češtiny zachycena i řada dalších tvarů a odvozenin, některé z nich se však již v současnosti neužívají (např. košerný, košerně). Při jejich hodnocení vycházíme z analýzy dokladů z korpusu Syn2015 i ze sondy do soudobých textů v židovských časopisech nebo na webech židovských obcí a spolků. Ve slovnících češtiny se též v některých případech můžeme setkat se zúžením významu oproti tomu, jak je výraz tradičně užíván v židovském prostředí, např. adjektivum košer je v SSJČ omezeno pouze na oblast masa, sloveso košerovat je spojováno jen s rituální porážkou zvířat. Velmi diskutabilní jsou také substantiva uváděná ve slovnících: životné maskulinum košer ve významu ‚řezník‘ a neživotná maskulina košer s významy ‚zaříznutí‘ a ‚pokrm židům k požívání dovolený‘, ty vycházejí z ojedinělých dokladů z děl autorů zřejmě neznalých židovského prostředí, o němž (přesto) psali. Je potom otázkou, zda (a dle jakých kritérií) by taková hesla měla být do slovníků zařazena.
Slovník pro mobilní zařízení s OS Android
Damborský, Tomáš ; Kouřil, Jan (oponent) ; Smrž, Pavel (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá návrhem a implementací slovníkové aplikace pro mobilní zařízení s Android OS. Klíčovou vlastností aplikace je možnost provádět fulltextové vyhledávání. Toho je dosaženo použitím SQLite databáze s rozšířením Full Text Search. SQLite databáze jsou generovány ze zdrojových lexikálních dat ve formátu Lexical Markup Framework.
Uživatelské rozhraní k multimediálnímu slovníku
Divácký, Roman ; Szőke, Igor (oponent) ; Grézl, František (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce popisuje návrh a implementaci uživatelského rozhraní k multimediálnímu slovníku. Cílem této práce je vytvořit aplikaci s podporou hlasového vstupu a otestovat schopnost rozpoznání zadávaných slov. Výsledný slovník umožňuje zadávání slov hlasem, bez nutnosti psaní. Také je zde možnost použít vlastní textovy soubor se slovíčky a jejich překladem.
Rozpoznávač izolovaných slov pro ovládání elektronických slovníků
Hrdlička, Pavel ; Szőke, Igor (oponent) ; Grézl, František (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá sestavením rozpoznávače izolovaných slov pro elektronické slovníky. Fonémový rozpoznavač je realizován pomocí HTK (Hidden Markov Model Toolkit). Na začátku tohoto dokumentu jsou stanoveny základní cíle práce. V následující kapitole je teoretický rozbor, který se věnuje procesu rozpoznávání izolovaných slov pomocí skrytých Markovových modelů. Další kapitola se věnuje specifikaci řečových dat, která byla použita pro testování rozpoznávače. Dále jsou zde popsány další prostředky, které byly k dispozici pro sestavení rozpoznavače, jako modely, slovník a gramatika. Před sestavením rozpoznávače bylo třeba vyřešit převod mezi sadou fonémů která byla použita ve slovníku a mezi sadou, kterou používá rozpoznávač. Rozpoznavač byl nejprve sestaven s použitím 8~kHz modelů, později 16~kHz. Byly použity normalizační techniky a technika adaptace na mluvčího. Získaná data byla zpracována a výsledky jsou zhodnoceny v samostatné kapitole. V závěru je diskutováno, zda bylo dosaženo vytýčených cílů a jaké jsou další plány vývoje aplikace.
Integrace hlasových technologií na mobilní platformy
Černičko, Sergij ; Černocký, Jan (oponent) ; Schwarz, Petr (vedoucí práce)
Cílem práce je seznámit se s metodami a technikami využívanými při zpracování řeči. Popsat současný stav výzkumu a vývoje řečových technologií. Navrhnout a implementovat serverový rozpoznávač řeči, který využívá BSAPI. Integrovat klienta, který bude využívat server pro rozpoznání řeči, do mobilních slovníků společnosti Lingea.
Formát XML pro značkování slovníků
Šubrt, Jan ; Grézl, František (oponent) ; Smrž, Pavel (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce popisuje systém správu slovníků ve formě XML. Zabývá se hlavně rodinou standardů XML (XSLT, XPath, XSD, ...) a poukazuje na kvalitní možnosti zpracování slovníkových dat uložené právě ve formě XML. V praktické části se zabývá převodem neanotovaných slovníkových dat do XML formy pomocí gramatik.
Slovník pro mobilní zařízení se zaměřením na Android
Boba, Peter ; Kouřil, Jan (oponent) ; Smrž, Pavel (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá návrhem a implementací systému pro vytváření slovníkových databází, stejně tak návrhem a implementací aplikace pro systém Android, která zobrazuje slovníková data obsažená v těchto databázích. Zdrojová lexikální data jsou strukturována pomocí Lexical Markup Framework.
Android aplikace - slovník s příklady
Maňák, Libor ; Grézl, František (oponent) ; Szőke, Igor (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá popisem vývoje slovníkové aplikace pro zařízení s operačním systémem Android. Aplikace poskytuje uživatelům příklady použití jednotlivých slov a frází v podobě vět, díky kterým může uživatel lépe rozlišit, která překladová varianta se mu hodí. Je vytvořena jako alternativa k webové službě benimsozluk.com, se kterou úzce spolupracuje. V práci jsou popsány teoretické znalosti relevantní k problematice Androidu a vývoji aplikace a dále je zde popsán návrh a celková implementace této aplikace. Čtenář je seznámen s testováním, které bylo provedeno jak za účelem vylepšování aplikace, tak pro její zhodnocení. V závěrečné části jsou uvedeny možnosti dalšího potenciálního vývoje aplikace.
Multimediální systém pro podporu výuky jazyků
Drápal, Libor ; Eysselt, Miloš (oponent) ; Kreslíková, Jitka (vedoucí práce)
Projekt se zabývá problematikou elektronického vzdělávání (e-learning). Je v něm vysvětleno, co tento pojem znamená, kde a jakým způsobem se tento druh vzdělávání využívá a jaké jsou jeho výhody a nevýhody ve srovnání s jinými výukovými metodami. Jsou zde uvedeny nástroje pro tvorbu elektronického kurzu a je nastíněno jak by měl tento kurz vypadat. Dále jsou probrány různé techniky a nástroje pro vytváření aplikačního rozhraní, zobrazování 3D grafiky a přehrávání audio záznamů pod různými operačními systémy. V tomto směru jsou pak podrobněji popsány nástroje pro operační systém Microsoft Windows. Cílem bylo navrhnout a realizovat multimediální systém pro podporu výuky jazyků. Využitím 3D grafiky a zvukových záznamů byl vytvořen výukový systém, který je pro uživatele lákavý vzhledem a pohodlný při jeho ovládání.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 115 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.